Gezond werken

Onze missie bij Synpro Office is om de gezondheid van kantoormedewerkers te optimaliseren. Want veel voorkomende klachten zorgen voor een verlies-verliessituatie: de medewerker in kwestie zit thuis met een lichamelijk probleem en kan niet meer als volwaardig lid van het team functioneren. Ook de werkgever is ofwel een goede kracht tijdelijk (of permanent) kwijt of hij/zij blijft naar kantoor komen, maar de productiviteit en rendabiliteit zullen flink afnemen. Daarom is investeren in goed kantoormeubilair en materiaal geen kost maar een investering in je bedrijf en in je winst. 

“Bij Synpro Office denken we mee met onze klanten om zichzelf en hun medewerkers op de meest gezonde, comfortabele én rendabele manier op kantoor te laten werken.”

Bij Synpro Office denken we mee met onze klanten om zichzelf en hun medewerkers op de meest gezonde, comfortabele én rendabele manier op kantoor te laten werken. Informatie is daarbij belangrijk. Hier lees je wat de gevaren van bureauwerk kunnen zijn en hoe ze te vermijden. Want voorkomen is beter dan genezen!

Wat is gezond en ergonomisch werken? Waarom is het belangrijk? Wat kan je zelf doen?

Wat is ergonomisch werken?
Waarom is ergonomisch werken belangrijk?
Wat zijn de meest voorkomende gezondheidsklachten door bureauwerk

De term ergonomie komt het meest voor in de werkomgeving en met name het werken achter een beeldscherm. Medewerkers zitten immers uren achter elkaar naar een beeldscherm te kijken, waarbij pauzes nemen vaak worden vergeten. Talloze studies hebben intussen bewezen dat een sedentair bestaan, waarbij we in de wagen naar het werk, op de kantoorstoel tijdens het werk en in de luie zetel ‘s avonds bijna altijd zitten, nefaste gevolgen heeft voor onze gezondheid. Ergonomie leert ons wat we kunnen doen om ons lichaam gezond te houden terwijl we werken achter de computer.

Zitten is het nieuwe roken’ is een kreet die gelanceerd werd door de Amerikaanse arts James Levine. Hij ging zelfs verder in zijn beweringen. Volgens hem toonden zijn onderzoeken aan dat zitten meer mensen doodt dan HIV en gevaarlijker is dan parachutespringen.

Tal van andere onderzoeken hebben deze conclusie bevestigd en aangetoond dat acht uur aan een bureau zitten slecht is voor de gezondheid. Grootschalige, Amerikaanse onderzoeken wezen uit dat overmatig zitten letterlijk iemands leven verkort met enkele jaren. Bovendien zou het stilzitten achter een bureau de werking van het lichaam zo afremmen dat er amper calorieën worden verbrand waardoor de kans op diabetes en overgewicht direct stijgt. 

Uren achter elkaar werken aan een bureau die niet ergonomisch is ingericht, is duidelijk een slecht idee: gewrichten, pezen en spieren hebben namelijk behoefte aan bewegingsenergie om stabiel en stevig te blijven. Ook de tussenwervelschijven worden alleen door beweging van voedingsstoffen voorzien. Vooral de wervelkolom heeft bijzonder te lijden onder een zittende leefwijze. 

Werken aan niet-aangepaste kantoormeubelen is nefast voor je gezondheid. Als je geen ergonomische kantoorstoel of tafel hebt, en je je computerscherm, muis en toetsenbord niet juist gebruikt, krijg je geheid te maken met een of meerdere van onderstaande klachten:

  • Pijn in de onderrug
  • Klachten in de schouders
  • Polsklachten door overbelasting van de spieren
  • Spierpijn in de nek
  • Harde kuitspieren
  • Knieklachten

Lees meer over kantoorkwaaltjes in onze blog

Wat zijn de meest voorkomende gezondheidsklachten door bureauwerk

Werken aan niet-aangepaste kantoormeubelen is nefast voor je gezondheid. Als je geen ergonomische kantoorstoel of tafel hebt, en je je computerscherm, muis en toetsenbord niet juist gebruikt, krijg je geheid te maken met een of meerdere van onderstaande klachten:

  • Pijn in de onderrug
  • Klachten in de schouders
  • Polsklachten door overbelasting van de spieren
  • Spierpijn in de nek
  • Harde kuitspieren
  • Knieklachten

Hoe kan je ergonomisch werken met de computer?

Je hebt er dus alle belang bij om aandacht te besteden aan goed meubilair en een goede werkhouding en attitude. Hierbij enkele tips om de meest voorkomende klachten te vermijden:

  • Zit niet te lang in dezelfde houding.
  • Maak regelmatig een korte wandeling.
  • Zorg er ook voor dat de rug van je bureaustoel meebeweegt.
  • Het beeldscherm staat best recht voor je op een afstand van 50 tot 70 centimeter.
  • Zorg voor een juiste hoogte van het beeldscherm zodat je mooi recht zit.
  • Zet je scherm loodrecht ten opzichte van vensters. Fel licht recht voor of recht achter je is storend.
  • Gebruik zonwering of verplaats de computer als er licht weerkaatst of het je verblindt.
  • Laat voor het toetsenbord ongeveer 10 tot 15 centimeter vrij voor je armen en polsen.
  • Zet je stoel op een goede hoogte. Je voorarmen moeten op het werkblad rusten.
  • Zorg dat je voldoende vrije beenruimte hebt.
  • Je voeten staan best plat op de grond. Gebruik eventueel een voetsteun.
  • Vraag advies om de instelmogelijkheden van je bureaustoel te bekijken.

Lees meer over de juiste inrichting van jouw computerwerkplek in onze blog

se-temptation-c-1

Twijfel je of jij en jouw medewerkers een correcte zithouding aannemen? Wil je weten hoe je jouw kantoor ergonomisch kan inrichten? Wij helpen je graag tijdens een vrijblijvend adviesgesprek.

Wat is de juiste ergonomische houding achter de computer?

Stoel

o   Zithoogte: bekken hoger dan knieën

o   Zitdiepte: vuist ruimte in kniekuil

o   Steun lage rug: boven broeksriem

o   Beweging rug: los zetten

Tafel en armsteunen

op ellebooghoogte

Computer

o   Beeldscherm: bovenrand op ooghoogte

o   Scherm: op armlengte afstand

o   Toetsenbord: 15cm van tafelrand

Positie

Haaks op venster en 2m afstand

Lees meer over de juiste inrichting van jouw computerwerkplek in onze blog

Wat zijn oefeningen tegen kantoorkwaaltjes?

Naast het juiste, ergonomische bureaumateriaal, kan je ook problemen voorkomen door dagelijks een aantal oefeningen te doen om:
  • Diep te ademen
  • Je schouders los te maken
  • Aan zelfmassage te doen
  • Je nekspieren te masseren
  • Je handen te laten rusten
Als resultaat zal je minder last hebben van pijn aan nek, schouders en handen. Lees meer over oefeningen tegen kantoorkwaaltjes in onze blog [link naar ‘blog november: ontspanningsoefeningen]