Bureauwerk slecht voor je gezondheid? Lichamelijke klachten op kantoor en wat ertegen te doen

 

Kantoorwerk mag dan niet al te zwaar lijken in vergelijking met betonvloeren storten of bakstenen slepen, maar het kan wel degelijk een impact op je lichaam hebben. En als je niet goed oppast kan die impact erg worden en lang duren. Maar gelukkig kan je er zelf iets aan doen. Ten eerste door bewust te worden van wat je eventueel fout doet achter je bureau en dat bij te sturen. Daarna door te zorgen dat je het juiste kantoormeubilair hebt. Ergonomische stoelen en zit/statafels kunnen al veel van het euvel verhelpen. Last but not least kan je zelf zorgen voor (ontspannings)oefeningen die je perfect op het werk, aan je bureau kan doen.

De meest voorkomende gezondheidsklachten door bureauwerk

We beginnen met een oplijsting van de meest voorkomende kwalen op kantoor, zodat jij ze kan herkennen en er iets aan kan doen. In een volgende blog behandelen we ontspanningsoefeningen die je zelf kan uitvoeren en die zeker ook soelaas bieden.

 

1. Pijn in de onderrug

Pijn in de onderrug is – samen met RSI - een van de meest voorkomende kantoorkwalen. Het heeft veel te maken met de manier van zitten en met de stoel waarop je zit. Zorg voor een kantoorstoel die je perfect ondersteunt in je onderrug. Er zijn voldoende ergonomische stoelen in de handel verkrijgbaar, bijvoorbeeld bij Synpro Kantoorinrichting. Het is misschien een kleine investering, maar zeker eentje die zichzelf terugbetaalt.

Ook je manier van zitten is belangrijk. Probeer altijd een rechte rug te behouden. Als je even met een gebogen rug zit terwijl je over het bureau hangt om het scherm te bekijken, zal je spoedig pijn in de onderrug ervaren. De meeste mensen ervaren de pijn pas als zij opstaan, maar sommige kunnen de pijn al direct tijdens het zitten ervaren. Die pijn wordt de volgende dag vaak nog vervelender en kan dan tot nog meer overlast en een eventuele uitval leiden.

2. Klachten in de schouders

Een bureau dat te hoog is afgesteld kan er in korte tijd al toe leiden dat er pijn in de schouders ontstaat. Opgetrokken schouders zorgen voor extra druk op de spieren in de schouders. De spieren spannen zich onnodig aan en zullen na een lange werkdag nog uren pijn doen. Dit kan op lange termijn tot zeer vervelende blessures leiden. Let dus goed op je schouderspieren. Een op hoogte instelbaar bureau biedt hier uitkomst. Zeker als het een bureau is waaraan je zittend én staand kan werken.

3. Klachten in de pols door RSI

Sommige mensen hebben een tenniselleboog, anderen krijgen van kantoorwerk een muisarm. De oorzaak van de muisarm of RSI (Repetitive Strain Injuryoftewelklachten door herhaaldelijke overbelasting) kan veroorzaakt worden door een verkeerde muis of een slecht opgesteld toetsenbord. Omdat de polsen tijdens het werk veel worden gebruikt, is het de meest opvallende pijn die je kunt hebben. RSI is niet alleen tijdens het werk vervelend maar kan ook tijdens andere activiteiten, zoals sport, voor flinke irritatie zorgen.

4. Spierpijn in de nek

Kantoorwerk is zittend en vrij statische werk. Je staart voortdurend naar dat computerscherm met het gevolg dat je nek zeer weinig beweegt. Als dan de monitor ook nog eens fout is opgesteld worden de spieren in de nek continu aangespannen. In combinatie met warme en koude lucht zorgt dit al snel tot flinke spierpijn. Deze pijn wordt vaak ook nog de dag na een lange werkdag ervaren en kan na verloop van tijd aanblijven.

5. Harde kuitspieren op kantoor

Het is superbelangrijk dat een bureaustoel op de juiste wijze wordt ingesteld. En dat is niet simpel. Je kan zelfs best een specialist in kantoorergonomie, zoals Synpro Office Kantoorinrichting, erbij halen om je stoel, of de stoelen van je medewerkers juist af te stellen. Niet alleen voor de onderrug of de nek maar ook voor de kuitspieren. Wanneer het verschil tussen je voetzool en de vloer bijvoorbeeld te groot is zal je je tenen op de grond moeten zetten. Dat zorgt voor een onnodig zware aanspanning in de kuitspieren. Omdat deze houding over het algemeen de gehele werkdag wordt aangehouden, kan het al na enkele dagen tot flinke pijnen leiden.

6. Klachten bij gebogen knieën

De lichamelijke klachten komen ook op minder gespannen plekken voor. Wanneer je knieën na een zeer lange werkdag weer uit de hoek van 90 graden komen, kunnen de zenuwen in de knieholte pijn doen. De pijn is het gevolg van de hoek waarin de knieën zich de gehele dag hebben bevonden. Een goede remedie tegen dergelijke klachten is om regelmatig een stuk te gaan wandelen. Of om met het juiste bureau zittend en staand werken af te wisselen. De ideale combinatie is 20’ zitten, 8’ staan en 2’ wandelen.

Conclusie: kantoorwerk slecht voor je lichaam?

Lange dagen achter de computer werken is niet per definitie slecht voor je lichaam. Maar het leidt wel vaak tot kleine en soms grotere pijnklachten in de armen, polsen, nek en benen. Belangrijk is dat je werkplek ergonomisch is ingericht. Een specialist in ergonomische kantoorinrichting, zoals Synpro Office Kantoorinrichting kan je adviseren welke bureaustoel en -tafel perfect bij jouw lichaamsbouw passen.