Hoe zo gezond en ergonomisch mogelijk thuiswerken tijdens de coronacrisis?

Vanwege de wereldwijde corona uitbraak zullen velen noodgedwongen maandenlang thuiswerken, dat staat inmiddels vast. Voor wie zelden thuiswerkt, vergt dat een grote omschakeling. Ook beschikt niet iedereen thuis over een ergonomisch verantwoorde werkplek. Tel daarbij op de extra spanning door corona zorgen en het wegvallen van onze vertrouwde structuur en routines, en je weet dat dit ook ergonomisch uitdagende tijden gaan worden. Wij helpen je graag, om binnen de beperkingen, zo goed en gezond mogelijk thuis te werken en de komende maanden fit en productief te blijven. We zetten daarom de belangrijkste principes van gezond thuiswerken voor je op een rijtje.

 

Creëer een frisse en lichte werkplek

·       Werk in een goed geventileerde werkruimte. Lucht de ruimte waarin je werkt dus regelmatig. Open het raam en laat de frisse lentebries je van verse zuurstof voorzien. Veel kamerplanten werken trouwens ook als luchtverfrissers. Onze ‘groene vrienden’ bevorderen niet alleen de luchtkwaliteit maar hebben ook een ontspannende uitwerking op ons gemoed.

·       Zorg voor voldoende verlichting of nog liever daglicht. Garandeer bij beeldschermwerk een schuine lichtinval en positioneer je bureau dus haaks op het raam. Het is namelijk onnodig vermoeiend voor je ogen om tegen het licht in te kijken. Je gaat dan met je ogen knijpen en dat kost energie. Ontspan je gezichtspieren zoveel mogelijk, net als de rest van je lichaam.

 

Werk aan een gezonde zithouding

·       We schreven al eerder een blog over de richtlijnen voor gezond zittend werken en hoe je je bureaustoel en -tafel correct benut, je in de juiste houding zit en je toetsenbord en scherm op de juiste afstand plaatst, zodat je comfortabel en ontspannen werkt.

·       Nu je mogelijk aan de keukentafel werkt, is ergonomie nog belangrijker. Met wat kunst- en vliegwerk, kussens, boeken of blokjes (wees inventief!) zorg je alsnog voor de juiste hoogte en afstand tussen stoel, tafel en beeldscherm. Vraag bij twijfel gerust om advies.

 

Benut je apparatuur en hulpmiddelen zo goed mogelijk

·       Werk je op een laptop en heb je geen laptopstandaard of extra beeldscherm, maar wel een los toetsenbord en muis, verhoog dan je laptop met bijvoorbeeld een stapel boeken of dozen zodat je laptopscherm op de juiste hoogte en afstand staat.

·       Heb je geen losse muis en toetsenbord in huis, doe je gezondheid dan een plezier en bestel ze online. Het scherm van een opgeklapte laptop maakt namelijk niet de ergonomisch ideale hoek van 90 graden die belangrijk is voor een correcte zit- en werkhouding. Op termijn ga je daar waarschijnlijk last van krijgen.

 

      Beweeg en pauzeer voldoende

·       Wissel zitten elk half uur af met staan en bewegen: loop bijvoorbeeld terwijl je telefoneert of lees staande, zit bijvoorbeeld alleen als je moet typen of schrijven. De gouden stelregel voor een gezonde afwisseling tussen zitten, staan, bewegen is 20-8-2 minuten. Probeer een goed ritme hierin te vinden.

·       Doe tussen de bedrijven door ook wat lichamelijke oefeningen om de meest voorkomende werk gerelateerde klachten te voorkomen. Voorkomen is namelijk altijd beter dan genezen.

·       Zorg dat je voldoende blijft bewegen. Bekijk eens het dagelijks groeiende online aanbod van yoga- en fitnesslessen en allerlei andere bewegingsvormen. Kijk wat jou leuk lijkt en kies een bewegingsvorm die bij jou, je conditie en lichaamsvorm past. Buiten wandelen of fietsen is uiteraard ook prima, mits je daarbij de veiligheidsrichtlijnen van de overheid in acht neemt.

 

Bescherm je focus

·       Houd je werkplek rustig en opgeruimd en voorkom zoveel mogelijk onnodige afleiding en stress; je focus wordt nu al genoeg beproeft door eventuele kinderen, partners of andere huisgenoten die ook thuis zijn, of door zorgen over het coronavirus en de mogelijke impact op jouw persoonlijke situatie.

·       Werk waar nodig met een (geluiddempende) koptelefoon op, zodat je niet continu afgeleid raakt door omgevingsgeluiden. Het kost je brein na elke afleiding een hoop mentale energie en tijd om je focus weer op niveau te krijgen. Die energie en tijd kun je beter besparen door je op gezette tijden akoestisch af te zonderen.

 

Meer advies nodig rond ergonomisch thuiswerken?

Bovenstaande tips zijn algemene richtlijnen voor gezond en ergonomisch thuiswerken. Wil je graag meer specifiek advies over jouw huidige thuiswerksituatie? Neem dan contact met ons op via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. . Mogelijk overweeg je de aanschaf van extra hulpmiddelen of ergonomisch meubilair nu duidelijk is dat we nog maandenlang zullen moeten thuiswerken. Ook dan kun je bij ons terecht voor vrijblijvend advies over de mogelijkheden.