Wat kan je zelf doen om je werkplek stressvrij in te richten?

 

Of je nu alleen thuis werkt als zelfstandige of thuiswerker, of als je op een kantoor samen met andere aan de slag bent, het is in alle gevallen aan te raden om je werkplek zo stressvrij als mogelijk in te richten. Want er zijn best wel wat factoren die je stress kunnen bezorgen aan je bureau, waar je zelf iets aan kan doen. Misschien is je bureau te rommelig of zijn je collega's te luidruchtig? Of is het je baas die voortdurend over je schouders meekijkt, de telefoon die non-stop rinkelt of zijn het die ongezellige TL-lampen die voor de nodige stress zorgen?

Hieronder volgen een aantal tips over wát je zoal kan overwegen om voor jezelf een rustigere en vooral efficiëntere en productievere werkplek te creëren. In een volgende blog kijken we naar wat de werkgever kan doen.

 

 1. Hou het netjes en georganiseerd

Het is algemeen geweten dat rommel stress veroorzaakt. Als je sommige bureaus bekijkt dan vraag je je af hoe iemand daaraan kan werken: stapels papieren, tal van post-its, bonnetjes, magazines, nieuwsbrieven, briefwisseling … Een kat vindt er haar eigen jongen niet meer. En al zullen die mensen zeggen dat ze alles perfect weten liggen, het gegeven van rommel alleen zorgt voor een zekere mate van stress. Door de chaos op je bureau verlies je immers tijd en kun je je moeilijk concentreren op wat écht belangrijk is. Gelukkig kun je daar gemakkelijk iets aan doen. Een klasseersysteem opzetten waarin elk project een eigen plekje krijgt. En documenten of spullen die je dagelijks of wekelijks gebruikt, leg je binnen handbereik. Als je je nietjesmachine of perforator maar occasioneel gebruikt, hebben die geen plaats op je bureau. De lade in met die spullen. Denk er ook aan dat die stapel dossiers die heuse bergen vormen op je werktafel véél handiger te raadplegen zijn als ze bijvoorbeeld in een overzichtelijke hangmap steken met goed zichtbare trefwoorden.

2. Zorg voor een persoonlijke toets

Om je helemaal goed in je vel te voelen, kun je je werkplek ook personaliseren. Het kan het helpen om een aantal persoonlijke items met een speciale betekenis op je bureau of kast te zetten. Zet wat foto’s van leuke momenten, een inspirerend kunstwerkje – ook van je (klein)kinderen    of spullen waar je goede herinneringen aan hebt op je bureaublad. Kies ook een bureaubladachtergrond waar je vrolijk van wordt, in plaats van de standaard achtergronden die in je softwarepakket zitten. Als je opa of oma bent helpen foto’s van je kleinkinderen bijvoorbeeld enorm om met een glimlach aan het werk te beginnen. De personal touch zorgt voor een vertrouwd en veilig gevoel.

3. Kies voor groen op kantoor

In eerste instantie zorgen planten voor een betere kwaliteit van de lucht in je kantoor. Planten toevoegen aan je werkomgeving maakt je werkplek niet alleen mooier, maar ook gezonder. Studies hebben uitgewezen dat planten op kantoor het ziekteverzuim reduceren, stress verminderen, de bloeddruk doen verlagen, positieve gevoelens verhogen en zorgen voor een vermindering van geluid en een lagere luchtvochtigheid.  Ze fleuren dus je werkplek niet alleen op, het zien van de planten zorgt er ook voor dat je minder snel in de stress schiet. Bovendien wordt beweerd dat je productiever en creatiever bent als je omringd bent door planten en dat je je beter kunt concentreren.

4. Verander de inrichting

De doorsnee kantoormedewerker beseft het nog niet ten volle, maar slechte verlichting, foute kleuren of een lamentabele inrichting kunnen stress veroorzaken. Als je thuis werkt kan je daar sowieso zelf iets aan doen. Je moet enkel beseffen dat er werk aan de winkel is en je goed informeren over wat voor jou de juiste kleuren en inrichting zijn. Werk je op een extern kantoor kan je aan je werkgever vragen of je de inrichting van je kantoor wat mag bijsturen. Als die akkoord gaat kan je eens kiezen voor een ander tintje op de kantoormuren. Neutrale kleuren werken kalmerend. Geel bevordert de intellectuele activiteit, terwijl blauw en groen rustgevend zijn. Aardetinten zorgen dan weer voor een warmtegevoel. Gooi ook die kille TL-lampen buiten. Het harde witte licht zorgt voor extra stress. Vervang ze door zachtere sfeerverlichting. Er zijn tal van mogelijkheden om een aangenaam licht te combineren met perfecte zichtbaarheid. Tot slot zou iedere weldenkende baas zelf moeten beslissen om ergonomische bureaustoelen aan te schaffen. Ze zitten relaxter en zorgen voor minder ziekteverzuim door slechte ruggen of pijn in de nek.

5. Onderhandel of negeer afleidingen

Als je thuis werkt moet je er van uitgaan dat je toch op een kantoor zit waar werktijden en werkethiek gerespecteerd moeten worden. En dat lukt niet als je partner om de haverklap komt vragen of je mee boodschappen gaat doen, of je die zware tassen uit de wagen wil halen, of het kinderstoeltje op de fiets wil zetten. Ook thuis moet je een bepaald werkritme vinden. En als je telkens gestoord wordt en je opnieuw in de taak moet inwerken en concentreren … wees er maar zeker van dat het je opzadelt met een ruime mate van stress. Goede afspraken met de huisgenoten zijn bij thuiswerk onontbeerlijk.

Heb je op kantoor een collega die voortdurend aan je bureau stopt om een babbeltje te slaan? Of zit je net naast die luide ventilator? Of staat de radio bij je buurman constant te hard en op een post die jij niet kan pruimen? Dan heb je twee mogelijkheden: of je spreekt er de ander op aan en probeert een compromis te bereiken. Of je leert er mee om te gaan en ze te negeren. Alleen zo kan je je stressniveau aanzienlijk verminderen.

6. Doe ontspanningsoefeningen

Als het mogelijk is op je werk en je leidt er niemand mee af, zet dan zachtjes wat muziek op, rek je af en toe eens uit of ga eens wandelen. Ook ontspanningsoefeningen kunnen helpen wanneer je je gespannen voelt. Je zult misschien nooit alle stress-veroorzakende factoren op je werkplek kunnen elimineren, maar wat je wel kunt doen, is relaxmomentjes inbouwen als je onder druk staat. Of maak een ommetje. Even een een paar minuten naar buiten doet wonderen. 

Conclusie: hoe stress voorkomen op het werk?

Een goed georganiseerde, stressvrije werkplek is belangrijk, zowel voor jezelf als voor je werkgever. En zo’n plek is niet eens moeilijk te realiseren als je de vijf basisprincipes volgt:

-          Organiseren: zorg voor een overzichtelijke werkplek waar je alles onmiddellijk terugvindt

-          Personaliseren: maak van je bureaublad een beetje een thuis

-          Vergroenen: zorg voor de juiste planten

-          Inrichten: kleur en licht zijn belangrijke factoren om je goed en stressvrij te kunnen voelen

-          Onderhandelen of negeren: als je storende elementen niet kan uitschakelen, leer om ze te negeren. Je er constant over opwinden, dát veroorzaakt pas stress.

 

En denk eraan: "Less stress, more success."