Het nieuwe bureauwerken: zitten, staan én bewegen

Het nieuwe bureauwerken zitten, staan en bewegen

 

 

Zitten is het nieuwe roken’ is een kreet die gelanceerd werd door de Amerikaanse arts James Levine. Hij ging zelfs verder in zijn beweringen. Volgens hem toonden zijn onderzoeken aan dat zitten meer mensen doodt dan HIV en gevaarlijker is dan parachutespringen. Maar wat is hier eigenlijk van waar? En wat zijn de beste opties voor een job die veel bureauwerk vergt?

 

 

Zitten aan bureau verhoogt kans op diabetes en obesitas

 

Daar zijn uiteraard kanttekeningen bij te maken, maar dat acht uur aan een bureau zitten slecht is voor de gezondheid is inmiddels ook door een heel pak andere onderzoeke(n)(rs) aangetoond.

In de VS werden 100.000 mannen en vrouwen gedurende 14 jaar gevolgd. Onder de deelnemers die meer dan zes uur per dag neerzaten, bleken er na 14 jaar veel meer overleden dan onder de respondenten die minder dan drie uur per dag aan hun bureau zaten. Een ander onderzoek in de Verenigde Staten wees uit dat het sterftecijfer van mannen die meer dan zes uur per dag neerzaten 20 procent hoger lag dan dat van mannen die slechts drie uur of minder neerzaten. De onderzoekers concludeerden daaruit dat overmatig zitten letterlijk iemands leven verkort met enkele jaren.

Bovendien zou het stilzitten achter een bureau de werking van het lichaam zo afremmen dat er amper calorieën worden verbrand waardoor de kans op diabetes en overgewicht direct stijgt. 

 

Staand werken beter dan zittend werken

 

En dan hebben wij Belgen een probleem. Althans, die Belgen die een kantoorjob hebben want die zitten volgens onderzoeken gemiddeld zeven uur per dag aan een bureau. En dat is twee uur meer dan het Europese gemiddelde dat op zich ook al te hoog ligt.

Al sinds jaren doen artsen en kinesisten een oproep om na elk uur zittend werk tien minuten recht te staan en rond te lopen. Maar je kan al slecht ieder uur naar het koffieapparaat wandelen of buiten een sigaret gaan roken. Want dat is onpraktisch en ook ongezond. Wat dan wel? Staand werken aan een bureau bleek dé oplossing. Het verhoogt de focus, waardoor je minder snel slaperig wordt, het is veel beter voor de rug en je verbrandt meer calorieën.

 

Sta-zit bureau: 20-8-2 richtlijn

 

Maar zoals altijd ligt de waarheid ergens in het midden. Langdurig staand werken zou volgens recente onderzoeken net zo nefast zijn als langdurig zitten. Volgens Alan Hedge, professor bij de Department of Design and Environment Analysis van Cornell University, meent het risico op cardiovasculaire aandoeningen toe onder de staanders, waarbij deze groep zelfs een verdubbeld risico heeft op het krijgen van hartziektes. Hij adviseert dan ook om te variëren en introduceerde de 20-8-2 richtlijn om zitten, staan en bewegen af te wisselen. Om gezond bureauwerk te doen zou je per half uur 20 minuten in een correcte houding moeten zitten, 8 minuten in een correcte houding moeten staan en 2 minuten licht moeten bewegen zoals wandelen, rekken en strekken.

 

Ergonomisch aangepaste sta- en zitmeubelen prioritair

 

Het is misschien moeilijk om dit consequent vol te houden, maar dé stelregel is: varieer en beweeg op tijd en stond, hoe weinig en licht ook. Verander frequent van werkhouding en zorg voor voldoende beweegmomenten. Dit doen- en blijven doen is minder vanzelfsprekend dan het lijkt. We hebben al in de basisschool geleerd om stil te zitten en vanuit dat automatisme passen we dit ook toe wanneer we staand werken. Maar bepaalde activiteiten kunnen de hersenen beter aansturen als het lichaam zit. Vooral bij fijne motorische vaardigheden. Daarom is het van belang om meer bewust te kiezen voor beweegmomenten.

Een en ander betekent echter ook dat je best werkt aan een bureau en in een bureaustoel die aangepast zijn aan dat zit-sta werken. Want ook het zitten én staan aan een bureau zijn onderhevig aan ergonomische wetten om gezond te zijn.

 

Conclusie: zit-sta burelen, het nieuwe werken

 

Zittend werken moet doorbroken worden want het is slecht voor de gezondheid. De oplossing ligt in het variëren tussen zitten, staan en bewegen. Verander frequent van werkhouding en je zal langer gezonder, gelukkiger en productiever blijven. En zorg ervoor dat je aangepast meubilair hebt, met name een bureau en een bureaustoel die én ergonomisch zijn én verstelbaar zijn in de hoogte. Wij bij Synpro Office kunnen je daarbij helpen. Neem contact met ons op voor persoonlijk, ergonomisch advies op maat.